Penanda wacana digunakan untuk menulis ringkasan dan pemahaman, karangan.
i) Penanda wacana untuk memulakan karangan
1. Pada era globalisasi ini,
2. Dalam meniti arus kemodenan ini,
3. Dewasa ini,
4. Pada masa ini,
5. Kini,
6. Dasawarsa ini,
7. Sejak sedekad yang lalu,
8. Kebelakangan ini,
9. Belakangan ini,
10. Sejak akhir-akhir ini,
11. Baru-baru ini,
12. Umum mengetahui bahawa,
13. Sejak zaman-berzaman
14. Sejak dahulu lagi
15. Pada tahun-tahun belakangan ini,
ii) Penanda wacana untuk memulakan isi baharu selepas perenggan pengenalan
1. Antara, (untuk perenggan kedua)
2. Selain itu,
3. Di samping itu,
4. Sementara itu,
5. Dalam pada itu,
6. Lain daripada itu
7. Dalam pada itu,
8. Seterusnya,
9. Begitu juga dengan
10. Ahkir sekali,
iii) Penanda wacana untuk menghuraikan isi karangan
1. Saya berpendapat demikian kerana
2. Hal ini demikian kerana
3. Hal ini berlaku kerana
4. Hal ini terjadi kerana
5. Hal ini disebabkan oleh
6. Hal ini wujud akibat daripada
7. Hal ini bersangkut-paut dengan
8. Hal ini berpunca daripada
9. Hal ini tercetus apabila
10. Tindakan tersebut perlu dilakukan supaya……………..
iv) Penanda wacana untuk memberi contoh dalam karangan
1. Misalnya,
2. Contohnya,
3. Sebagai contoh,
4. Tamsilnya,
5. Seperti yang kita sedia maklum,
6. Antaranya adalah seperti
7. Satu contoh
8. Satu cara
9. Antara contoh
v) Penanda wacana untuk menghuraikan contoh
1. Hal ini mengakibatkan
2. Hal ini menyebabkan
3. Oleh itu,
4. Maka,
5. Oleh hal yang demikian,
6. Oleh sebab itu,
7. Jelaslah bahawa
8. Justifikasinya,
vi)Penanda menutup isi
1. Kesannya,
2. Natijahnya,
3. Akibatnya,
4. Akhirnya,
5. Dengan itu,
6. Kesudahannya,
7. Dengan berbuat demikian,
8. Dengan keadaan sedemikian,
vii) Penanda menulis dua huraian dalam satu ayat
1. justeru
2. juga
3. malah
4. malahan
5. tambahan pula
6. sementelahan
7. bahkan juga
8. sekali gus
9. di samping
10. bahkan
11. malar-malar
viii) Penanda wacana untuk memulakan perenggan penutup
1. Kesimpulannya,
2. Intihanya,
3. Secara tuntas,
4. Tuntasnya,………….
5. Konklusinya,
6. Sebagai penutup wacana,
7. Sebagai penghias bicara akhir,
8. Sebelum mengakhiri wacana ini,
9. Secara keseluruhan,
10. Secara total,
11. Akhir kata,
ix) Penanda wacana untuk menerangkan huraian atau pendapat yang berbeza
1. Walau bagaimanapun,
2. Namun demikian,
3. Namun begitu,
4. Meskipun,
5. Daripada perspektif yang berbeza,
6. Jika dilihat dari sudut lain,
7. Dengan kata lain,
8. Kontradiksinya,
9. Di sebalik itu,
10. Dalam pada itu,
11. Dari sudut lain,
x) Penanda memulakan atau memasukkan ungkapan menarik termasuk peribahasa, slogan dan kata-kata hikmat
1. ___bak /seperti kata peribahasa,
2. ___bak kata peribahasa Melayu,
3. ___bak kata pepatah Melayu,
4. ___bak kata pepatah Cina/Inggeris/dll
5. ___bak kata mutiara,
6. ___bak peribahasa,
7. ___bak pepatah,
8. ___bak kata cendekiawan,
9. ___persis kata peribahasa,
10. ___persis kata peribahasa Melayu,
11. ___persis kata orang tua-tua,
12. ___persis kata mutiara,
13. ___persis peribahasa,
14. ___persis kata cendekiawan,
15. Hal ini sama dengan peribahasa
16. Senario ini persis dengan peribahasa Melayu, yakni
17. Fenomena ini dikatakan
18. Masalah ini sama dengan peribahasa
19. Saya yakin kalau slogan _________ diamalkan
20. Saya berharap agar slogan _________ dijadikan pegangan oleh semua
i) Penanda wacana untuk memulakan karangan
1. Pada era globalisasi ini,
2. Dalam meniti arus kemodenan ini,
3. Dewasa ini,
4. Pada masa ini,
5. Kini,
6. Dasawarsa ini,
7. Sejak sedekad yang lalu,
8. Kebelakangan ini,
9. Belakangan ini,
10. Sejak akhir-akhir ini,
11. Baru-baru ini,
12. Umum mengetahui bahawa,
13. Sejak zaman-berzaman
14. Sejak dahulu lagi
15. Pada tahun-tahun belakangan ini,
ii) Penanda wacana untuk memulakan isi baharu selepas perenggan pengenalan
1. Antara, (untuk perenggan kedua)
2. Selain itu,
3. Di samping itu,
4. Sementara itu,
5. Dalam pada itu,
6. Lain daripada itu
7. Dalam pada itu,
8. Seterusnya,
9. Begitu juga dengan
10. Ahkir sekali,
iii) Penanda wacana untuk menghuraikan isi karangan
1. Saya berpendapat demikian kerana
2. Hal ini demikian kerana
3. Hal ini berlaku kerana
4. Hal ini terjadi kerana
5. Hal ini disebabkan oleh
6. Hal ini wujud akibat daripada
7. Hal ini bersangkut-paut dengan
8. Hal ini berpunca daripada
9. Hal ini tercetus apabila
10. Tindakan tersebut perlu dilakukan supaya……………..
iv) Penanda wacana untuk memberi contoh dalam karangan
1. Misalnya,
2. Contohnya,
3. Sebagai contoh,
4. Tamsilnya,
5. Seperti yang kita sedia maklum,
6. Antaranya adalah seperti
7. Satu contoh
8. Satu cara
9. Antara contoh
v) Penanda wacana untuk menghuraikan contoh
1. Hal ini mengakibatkan
2. Hal ini menyebabkan
3. Oleh itu,
4. Maka,
5. Oleh hal yang demikian,
6. Oleh sebab itu,
7. Jelaslah bahawa
8. Justifikasinya,
vi)Penanda menutup isi
1. Kesannya,
2. Natijahnya,
3. Akibatnya,
4. Akhirnya,
5. Dengan itu,
6. Kesudahannya,
7. Dengan berbuat demikian,
8. Dengan keadaan sedemikian,
vii) Penanda menulis dua huraian dalam satu ayat
1. justeru
2. juga
3. malah
4. malahan
5. tambahan pula
6. sementelahan
7. bahkan juga
8. sekali gus
9. di samping
10. bahkan
11. malar-malar
viii) Penanda wacana untuk memulakan perenggan penutup
1. Kesimpulannya,
2. Intihanya,
3. Secara tuntas,
4. Tuntasnya,………….
5. Konklusinya,
6. Sebagai penutup wacana,
7. Sebagai penghias bicara akhir,
8. Sebelum mengakhiri wacana ini,
9. Secara keseluruhan,
10. Secara total,
11. Akhir kata,
ix) Penanda wacana untuk menerangkan huraian atau pendapat yang berbeza
1. Walau bagaimanapun,
2. Namun demikian,
3. Namun begitu,
4. Meskipun,
5. Daripada perspektif yang berbeza,
6. Jika dilihat dari sudut lain,
7. Dengan kata lain,
8. Kontradiksinya,
9. Di sebalik itu,
10. Dalam pada itu,
11. Dari sudut lain,
x) Penanda memulakan atau memasukkan ungkapan menarik termasuk peribahasa, slogan dan kata-kata hikmat
1. ___bak /seperti kata peribahasa,
2. ___bak kata peribahasa Melayu,
3. ___bak kata pepatah Melayu,
4. ___bak kata pepatah Cina/Inggeris/dll
5. ___bak kata mutiara,
6. ___bak peribahasa,
7. ___bak pepatah,
8. ___bak kata cendekiawan,
9. ___persis kata peribahasa,
10. ___persis kata peribahasa Melayu,
11. ___persis kata orang tua-tua,
12. ___persis kata mutiara,
13. ___persis peribahasa,
14. ___persis kata cendekiawan,
15. Hal ini sama dengan peribahasa
16. Senario ini persis dengan peribahasa Melayu, yakni
17. Fenomena ini dikatakan
18. Masalah ini sama dengan peribahasa
19. Saya yakin kalau slogan _________ diamalkan
20. Saya berharap agar slogan _________ dijadikan pegangan oleh semua
boek
ReplyDeleteini boleh dijadikan info yang berguna untuk pelajar dan guru
ReplyDeleteyup
DeleteYaaa bagus kerana kebanyakan pelajar institusi tinggi terutamanya bidang selain bahasa melayu semakin kurang mengetahui mengenai penanda wacana kerana lebih memetingkan bahasa Inggeris
ReplyDeleteYaaa bagus kerana kebanyakan pelajar institusi tinggi terutamanya bidang selain bahasa melayu semakin kurang mengetahui mengenai penanda wacana kerana lebih memetingkan bahasa Inggeris
ReplyDeleteBagus dari nafri
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteWah..terima kasih!!!
ReplyDeleteSaya akan menggunakan nota ini untuk menghasilkan karangan yang lebih cemerlang.
nota ini banyak membantu
DeleteWah..terima kasih!!!
ReplyDeleteSaya akan menggunakan nota ini untuk menghasilkan karangan yang lebih cemerlang.
Wah..terima kasih!!!
ReplyDeleteSaya akan menggunakan nota ini untuk menghasilkan karangan yang lebih cemerlang.
This comment has been removed by the author.
DeleteWah..terima kasih!!!
ReplyDeleteSaya akan menggunakan nota ini untuk menghasilkan karangan yang lebih cemerlang.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteizin photostate c:
ReplyDeleteBagus membantu saya mencari penanda wacana doakan saya lulus pt3 ya��
ReplyDeleteterima kasih...
ReplyDeletesaya harap dapat membantu saya supaya dapat membuat karangan yang baik dan memuaskan.
Izinkan saya photostate. Tq. =)
ReplyDeleteTerima kasih kerana meluangkan masa menulis tentang penggunaan penanda wacana, sangat membantu!
ReplyDeleteamazing thank you
ReplyDeleteTerima kasih :) Ini sangat membantu!
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteapakani!!!!!
ReplyDeletehmmm
ReplyDeletenama ku alfath
ReplyDeleteiman bangsat
ReplyDeleteomg thanks.....
ReplyDeleteterima kasih banyak banyak
ReplyDeleteTerima kasih.
ReplyDeletesaya ada 2 soalan. sesiapa yang boleh menjelaskan amat dihargai.
1) adakah penanda "selain itu" dan "di samping itu" tidak boleh digunakan secara berterusan dalam dua perenggan isi?(pernah diajar tidak boleh digunakan secara berterusan kerana membawa maksud yang sama)
2) adakah "justeru" tidak boleh digunakan untuk memulakan suatu ayat?
Terima kasih!
Terima kasih.
ReplyDeletesaya ada 2 soalan. sesiapa yang boleh menjelaskan amat dihargai.
1) adakah penanda "selain itu" dan "di samping itu" tidak boleh digunakan secara berterusan dalam dua perenggan isi?(pernah diajar tidak boleh digunakan secara berterusan kerana membawa maksud yang sama)
2) adakah "justeru" tidak boleh digunakan untuk memulakan suatu ayat?
Terima kasih!
Pada pendapat saya,(1)ya. Kerana apabila saya membuat karangan, guru memberitahu saya untuk menggunakan selain itu,seterusnya dan barulah di samping itu tetapi saya tidak pasti adakah ia maksud yg sama. (2)ya tetapi Justeru lebih bermaksud/digunakan utk menunjukkan kesimpulan atau penambahan sesuatu penyataan dan huraian. Sekian.
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBodo cina
DeleteMohon share ye
ReplyDeleteAlhamdulillah!! Sangat membantu!!
ReplyDeleteWAH!SANGAT MEMBANTU UNTUK MURID MURID..................TERIMA KASIH
ReplyDeleteWAH!SANGAT MEMBANTU UNTUK MURID MURID..................TERIMA KASIH
ReplyDeleteminta izin kongsi.
ReplyDeleteOk...
DeleteTerima kasih....
ReplyDeleteThank you,bossku🇲🇾
DeleteThank you so much utk informasi yg sangat berguna ini. Harap anda sentiasa dirahmati.
ReplyDeleteDan diberkati
Deletebgs bgs bgs bgs bgs
ReplyDeleteTerima kasih!! Penanda-penanda wacana ini membantu saya untuk menghasilkan karangan yang paling bagus antara murid-murid di kelas saya??🙏🙏😍
ReplyDeleteWaaa ini memang bagus dan berguna
ReplyDelete👍👍👍Berguna sangat
ReplyDeletesangat membantu
ReplyDeletesangat membantu untuk pelajar
ReplyDelete🤗
ReplyDelete😍 terima kasih
ReplyDeletethanks! love from army, muah!
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author
ReplyDeleteTerima kasih sangat membantu
ReplyDelete😍😍
ReplyDeleteSuka sangat..dapat menambah ilmu pengetahuan dlm bahasa melayu.terima kasih atas ilmu yg dikongsi
ReplyDeleteTerbsik
ReplyDeleteTq for help
ReplyDeleteBagusss sangat! Terbaik lah writter
ReplyDeletecantik
ReplyDeleteAkan tetapi ialah penanda wacana ke, cg?
ReplyDeletepada pendapat saya, akan tetapi bukan tetapi kerana diberitahu oleh cikgu saya
DeleteBAIK CIKGU
ReplyDeletetq cikgu.......ini amat membantu saya
ReplyDelete𝔹𝕒𝕚𝕜 𝕔𝕚𝕜𝕘𝕦
ReplyDeleteIm so bad at BM so this is so good
ReplyDeleteAPA DAH
ReplyDeleteterima kasih kongsikan. doakan saya berjaya jadi cgu bahasa melayu ye. sekarang baru semester 2
ReplyDeleteinshaallah berjaya
DeleteSelamat berjuang semua
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteapa kata yang boleh digunakan dan sama makna dengan oleh itu
ReplyDeleteTerima kasih cg sebab sudi kongsi ilmu dengan semua..💜💜💜💜💜
ReplyDeleteTahun ni saya takde pt3...tpi alhamdulillah still belajar sungguh2😅
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeleteBodohnya
ReplyDeleteTerima kasih untuk maklum di atas cikgu
ReplyDeleteTerima kasih , sangat berguna
ReplyDeleteTerima kasih,sangat berguna
ReplyDeleteApa maksud sejak akhir-akhir ini?
ReplyDeleteTerima kasih,ianya amat berguna.
ReplyDeleteTerima kasih banyak-banyak. Nota ini sangat membantu untuk meningkatkan kemahiran penulisan.
ReplyDeleteTerima kasih banyak-banyak. Dapat membantu pelajar-pelajar menulis karangan dengan baik. Info terbaik.
ReplyDeletefaham cui
ReplyDelete